Principal Tendencies of “l’Unique” (1956)

This occasionally cryptic list of “tendencies” is of interest as a late summary of the anarchist-individualist philosophy as pursued in E. Armand’s circles. I am posting it now, with a somewhat tentative English translation, in the hope that subsequent research will allow parts of it that are a bit opaque at present to be clarified.

Principales tendances de « l’Unique » et des « Individualistes à sa façon »

La souveraineté de l’individu comme principe fondamental de toute revendication d’ordre social. – Négation de l’utilité de l’intervention de l’État ou de l’immixtion de toute institution gouvernementale dans les rapports ou les accords entre individus raisonnables. – Développement de l’esprit critique et d’initiative dans l’éducation individuelle. – La vie comme volonté et responsabilité. – La violence (dominisme, imposition, exploitation, etc.), brutalité, usage de la force physique ou des armes, etc. comme source des maux qui accablent l’individu. – La réciprocité comme éthique de la sociabilité. – Élimination de la souffrance dans les rapports conditionnés par l’amitié et la camaraderie. – Fidélité à la parole donnée et aux clauses des pactes librement consentis, et ce dans tous les domaines. – Associationisme, coopératisme, mutuellisme volontaires et contractuels dans toutes les branches de l’activité humaine, mais garantie pour l’Isolé d’évolution en marge du groupe ou de toute organisation. – Libération des préjugés concernant la race, l’apparence extérieure, l’inégalité des sexes, la condition sociale, l’âge, etc. – La vie personnelle comme une œuvre d’art. – Le non-empiétement sur le rayon d’activité d’autrui comme limite de l’expansion de la personnalité. – Eugénisme raisonné et Naturisme réfléchi. – Éducation sexuelle intégrale, mais combat contre la prostitution et la pornographie sous toutes leurs formes, et dénonciation de l’idée de la femme considérée comme une « proie », une simple « nécessité physiologique » ou de la « chair à plaisir ». – Maîtrise de soi, mais non renoncement à la joie de vivre. – Le présentéisme comme antidote contre les chimères du Messianisme, du société-futurisme, etc. – Refus du dogme révélé ou inspiré, religieux ou social. – Répudiation de l’occultisme, du surnaturel, etc. – La bienveillance, la sensibilité, l’esprit de compréhension et de conciliation, la lutte contre le « tant pis pour toi » facteurs de vitalité intérieure. – Pratique du « balayer d’abord devant sa porte » avant de s’occuper des affaires d’autrui. – Intérêt aux milieux libres, villages individualistes, écoles libertaires. – Familles d’élection, pluralisme des affections et des amitiés, exclusif des préférences et des privilèges. – Compréhensivité à l’égard des non-conformistes, hors-série, irréguliers, etc. – Au cas d’attention spéciale dans un sens quelconque, celle-ci joue incontestablement en faveur de qui a enduré davantage à cause de la diffusion ou de la réalisation de l’une ou l’autre ou plusieurs des tendances ci-dessus. – Possibilité de réalisation, tout au moins partielle, des parties constructives de cet exposé par l’action de la volonté persévérante. – Etc., etc.

Principal tendencies of “l’Unique” and of the “Individualistes of its style”

The sovereignty of the individual as fundamental principle every demand of the social order. – Denial of the utility of the intervention of the State or of the interference of any governmental institution in the relations or agreements between reasonable individuals. – Development of the critical spirit and of initiative in individual education. – Life as will and responsibility. – Violence (dominism, imposition, exploitation, etc.), brutality, use of physical force or of arms, etc. as source of the evils that overwhelm the individual. – Reciprocity as ethic of sociability. – Elimination of suffering in relations conditioned by friendship and camaraderie. – Fidelity to the given word and to the clauses of freely consented agreements, and this in all domains. – Voluntary and contractual associationism, cooperatives and mutualism in all the branches of human activity, but guaranty for the isolated of evolution outside of the group or of every organization. – Liberation from prejudices regarding race, external appearance, inequality of the sexes, social condition, age, etc. – Personal life as a work of art. – Non-encroachment on the sphere of activity of others as the limit of the expansion of the personality. – Reasoned Eugenicism and thoughtful Naturism. – Complete sexual education, but combat against prostitution and pornography in all their forms, and denunciation of the woman considered only as a “prey,” a simple “physiological necessity” or “chair à plaisir.” – Self-mastery, but not renunciation of the joy of living. – Presentism as antidote against the chimeras of Messianism, future-societyism, etc. – Refusal of dogma, revealed or inspired, religious or social. – Repudiation of occultism, of the supernatural, etc. – Benevolence, sensitivity, the spirit of understanding and conciliation, the fight against the “tant pis pour toi” [hard luck] factors of internal vitality. – Practice of “first putting one’s own house in order” before concerning oneself with the affairs of others. – Interest in the free milieus, individualist villages, libertarian schools. – Families by choice, pluralism of affections and friendships, exclusive of preferences and privileges. – Understanding with regard to the non-conformist, the exceptional, the irregular, etc. – In the case of special attention in any sense, it undeniably works in favor of those who have endured more on account of the diffusion or realization of one or the other, or several of the tendencies mentioned above. – Possibility of the realization, or at least partial realization, of the constructive parts of this account through the action of the persevering will. – Etc., etc.

L’Unique: Supplément au n°111/112 de la Défense de l’Homme (Novembre 1956)

Working translation by Shawn P. Wilbur.

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